lördag, december 08, 2007

julmarknad

Idag trotsade undertecknad och några vänner adventsleran (hallå! norrland + december ska inte vara = regn + gummistövlar) och gick på julmarknad på gammlia-området i Umeå. Där fanns tomtar av trevligt och läskigt slag, man kunde köpa ren i bröd (suovas) och provsmaka ungefär sjuttiofem olika marmeladsorter. Samt inte minst titta på alla superfina hemstickade vantar som fanns till försäljning. Vännen s köpte ett par. Själv gick jag girigt runt och inspirerades och längtade efter julklappen jag köpt till mig själv...



Röda grisar och grå tomtar med fårskinnsskägg.
Trevliga och snälla tomtar man inte behöver vara rädd för.



Bland halmsakerna skymtade vi... punkhästar.
Rock!
I kategorin otäcka tomtar hittade vi denna tomte (till höger i bild);
Hälften människa, hälften.... plywood.


Vantförsäljningen verkade gå bra


Och sen hittade jag hem...
Mängder av fina garner och galet billigt!

Det resulterade i mitt första melerade garn!
Jag är inget fan av garner som ändrar färg av sig själv, gillar hellre då att sticka med två olika, solida, färger. Men detta var så vackert gräsgrönt att jag inte kunde låta bli. Det ropade åt mig. Och att döma av mitt barnsligt leende ansikte efter garninhandlandet så var det ett bra tag sedan jag köpte garn...
Det gröna temat gick igen i två superfina örhängen som jag också köpte. Vegetarianen gillar löv. Men hellre i öronen än i munnen.

Trevlig advent

1 kommentar:

Dödergök sa...

Jag tycker att alla tomtar är läskiga men det var så otroligt fina löv-örhängen. Såna skulle jag vilja ha.