fredag, mars 11, 2011

fröken c öppnar affär

Jag öppnar en liten virtuell affär här!
Ni är ju fantastiska, kreativa människor som kanske redan stickar och virkar och gör massor, men jag testar -kanske kan ett par hyllvärmare omvandlas till nya garnpengar.

Praktiskt
Om du ser något du vill köpa så skickar du iväg ett mejl till
froken-c@hotmail.se (lämna alltså inga köpönskemål i kommentarsfältet). Så fort jag kan skickar jag en bekräftelse till dig och visar på bloggen att plagget är sålt. Om det skulle vara fler än en som aspirerar så är det först till kvarn! I mejlet ber jag om adressen det ska skickas till och ger dig kontot summan sätts in på, vilket då är priset + fraktkostnaden (tyvärr har jag inte möjlighet att i förväg kolla upp den exakta fraktkostnaden på varje plagg, men på posten.se kan du få ett hum i alla fall).


Tovade glassvantar

Pris: 180:- SÅLDA!
Garn: Ull, sedan tovat för hand
Om: Glassiga vantar som passar liten till medelstor vuxenhand.



Ballerinatossor

Pris: 40:- SÅLDA!
Garn: Raggsocksgarn
Om: Passar ungefär storlek 35-39


Blå muddar

Pris: 80:- SÅLDA!
Garn: Superwash-ull
Om: Tvåfärgsstickade muddar i mjuk ull, picotkanten gör att de formar sig bra runt handleden.



Selbuvantar

Pris: 180:-
Garn: Ull
Om: Täta och varma tvåfärgsstickade klassiska norska selbuvantar. Färgen var väldigt svår att fånga och drar åt det gröna hållet mer än vad som syns på bilderna. Vantarna passar ett större barn eller en vuxen med pyttesmå händer.



Mössa och vantar med knapp

Pris: 180:- SÅLDA!
Garn: Ecoull
Om: Riktigt mjuka och mössan sitter skönt. Vantarna är lite lätt använda, mössan ny. Vantarna passar någon med ganska små vuxenhänder.


Färgsjal

Pris: 180:- SÅLD!
Garn: Bomull
Om: Sjalen är kraftig och ganska styv, kan knytas med två små flätor i ändarna.



Lite som en sotarmössa

Pris: 60:-
Garn: Ull
Om: En stor och mjuk mössa med litet knappbroderi (som lätt kan tas bort)

4 kommentarer:

Clara sa...

Åh vilka fina saker du säljer! Jag har ingen möjlighet att köpa nåt, har så mycket stickat och har funderat på att göra något liknande när jag kommer tillbaka till Sverige igen. Ska bli kul att se hur det går för dig, lycka till!

Om du ska sälja nåt mer så tycker jag att du kan dra upp priset lite kanske? Det är ändå hantverk du säljer, kom ihåg det! Det är så lätt att undervärdera det man gör och ta för lite betalt. Framförallt när det gäller traditionellt kvinnliga hantverk.

maria carlander sa...

Hej Clara!
Tack för dina ord, och jag förstår fullt ut vad du menar.

Jag funderade ganska länge på prissättningen och kom fram till att denna gång ville jag sätta priser som var väldigt låga. Mycket för att det är första gången jag gjort något liknande, och för att det är saker som "blivit gamla" hos mig utan att användas. När man går vidare och utvecklas är det svårt att värdera det som gjorts för länge sedan lika högt som det senaste.

Nästan alltid är hantverk väldigt lågt prissatt, långt ifrån det arbete som ligger bakom det, vilket är synd. Och det är verkligen inte min mening att "dra ned" priset för någon annan (tror inte att det var det du tänkte på heller, men jag reflekterade lite över det innan).

Kommer det nån liknande försäljning framöver kan jag nog lova att det blir dyrare^^.

Clara sa...

Jag förstår dig precis, det är också annorlunda att sälja saker som man själv använt nån enstaka gång, då blir ju priset automatiskt lägre. Och jag menade inte att du drar ner priset, mer som en peppning till dig att dina saker är värda mer än du tror, om du förstår vad jag menar :)

Jag funderar också mycket över priser, har ett gäng vantar som jag gjort som jag tänkte sälja nästa vinter, och det är skitsvårt med prissättning!

Soph sa...

Jättefina saker! Riktigt inspirerande :)