lördag, oktober 22, 2011

från fluff till form



På Ananda i Tokyo stod två damer/tanter/kvinnor och tovade helt fantastiska tofflor. Jag tjuvkikade på hur de gjorde och hon som hjälpte mig att mäta upp ullen visade att de använde en plastsula större än foten att tova runt, och sen klippte de upp ett hål, tog ut den, och fortsatte tova.

Jag kunde inte motstå att försöka också när jag kommit hem igen och slaktade en plastmapp, köpte tovningsull och plockade fram grönsåpan ur skåpet. Tre timmar (herregud vilken tid det tog, tur att såpa luktar gott) och tio russinfingrar senare hade jag en toffel. Ska se om det kan bli en till i helgen.

5 kommentarer:

Dödergök sa...

Men vad fin! Jag tovade massor för flera år sen men sen tröttnade jag. Fast nu kliar det ju i fingrarna igen när jag såg din toffel.

Anonym sa...

Vilken fin, kul med inspiration från nya håll!

Iréne JB sa...

Fin toffel! Du får väl växelanvända den i väntan på toffel nr 2 :)

Ulrika sa...

Åh! Vilken liten gulleplutt!

Ellinor Landmark sa...

Jäsikens vilken tid! Jag tyckte att det gick fort när jag provade för nåt år sedan, med samma teknik låter det som! Fast jag tovade med massor av varmvatten och bullelplast :)