tisdag, mars 26, 2013

skrapsår och skröjbränning


Igår drejade jag med den svarta sandpappersleran. Den är fylld av chamotte, små korn av bränd och krossad lera, vilket gör det rätt smärtsamt efter ett par timmars drejande. Som att hålla fingrarna och händerna mot en slipskiva. Idag är händerna fulla av skrapsår och jag vilar mig en stund från keramiken.

Nu går skröjugnen, den första bränningen. Det är en av mina favoritfaser i keramiken, jag tycker om den råa leran, både obränd och skröjad. Den långsamma processen tickar framåt.

5 kommentarer:

Getingedalen sa...

Ah! Fina, proportionerliga och bekväma hänklar. Snyggt monterade. Ser fram emot färdig produkt med glasyr. Hoppas på foto!

maria carlander sa...

Tack! Absolut, foto kommer :)

Dödergök sa...

Men kom igen alltså! Hur jäkla bäst är du?
ÄLSKAR den där muggen,vill ha!

agnes sa...

Gud vilka fina koppar! Fantastiska!

Ozzys mor sa...

åh, fiiiin mugg!!!!