söndag, augusti 04, 2013

ett gammalt skrivbord

En av de saker jag ville ta vara på när lägenheten skulle tömmas efter att morfar gått bort var det lilla skrivbordet som stod i arbetsrummet. Det var min mammas när hon var liten, sen blev det morfars igen och nu står det hemma i mitt barndomsrum.

Det är så litet och nätt fast rejält på samma gång och jag tycker verkligen om det, så det får bo här hemma tills den dag jag flyttar och får plats för det, eller kanske får ett barn som kan ha det som sitt.


Skrivbordet behövde dock lite kärlek, den trista grågrönbeiga färgen var förutom oerhört tråkig också ganska skavd och nött på sina ställen. Så ut på gräsmattan och målas! Det är så himla trevligt att måla, det blir fint på en gång och känns sådär sjukt somrigt och helylle.

Jag valde att behålla lådorna och skivan i sin originalfärg och bara måla över den gamla färgen, och jag tycker att det blev riktigt riktigt fint. Skrivbordet får lite liv av sina mörka träytor och ser nytt och fint ut med de vita kanterna och sidorna. Alldeles bra sommardagsprojekt!

4 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Verkligen fint! Förstår att du ville ta vara på det. Jag tyckte att det var fint med sin gröngrå färg också (det slitna syntes ju inte på bild), men det blev snyggt i vitt också. Bra att du valde att behålla de trärena ytorna också tycker jag, det vinner på den kontrasten.

Händer på Haga sa...

Ja visst är det skoj att ta tillvara gamla möbler och särskilt sånt som har en historia. Skoj också att man ser sina gamla möbler i ett nytt ljus när man blir vuxen. Jag håller också på att renovera ett gammalt skrivbord, jag fick det för några år sedan och det ska få en liten uppfräschning.

Helena sa...

Väldigt fint skrivbord, bra att du behöll lådornas och skivans färg, det skulle inte ha blivit bra annars tycker jag.

Cecilia N sa...

Designen påminner väldigt mycket om byrån jag fick efter pappa. Han hade haft den när han var liten.

Plopparna på sidorna av benen är en mörk metall.