lördag, september 14, 2013

upprepningarnas tid

Jag tycks minnas att det inte var längesen jag posade med en nästan likadan grå tröja här på bloggen. Den stickades i 4-trådig ull, denna här i 2-trådig, men båda tröjornas garn har tidigare varit andra projekt som aldrig blev klara. Det är liksom lite renande att få repa upp gamla projekt, hyllvärmare som kan bli kroppsvärmare istället.

Jag känner ingen sorg över tiden eller arbetet som repas upp, istället glädje över att det går att skapa något nytt av något gammalt. Och det är tur att jag känner så, för den tjocka 4-trådiga tröjan kommer behöva repas upp och stickas om ännu en gång -den sitter lite för weird. Men den här, den tror jag kommer bli perfekt på första försöket.


Just nu är det bara tröjor i stickningstankarna. Tröjor och koftor helst bara i mjuka naturfärger och enkla modeller, tröjor att andas höstluft i, tröjor för tidiga morgnar, den första frosten. Tröjor för lång tid. Tur då att jag har garn till minst två, förutom de två grå jag pratar om i det här inlägget, och så vimpeltröjan, den som har fått ligga till sig hela långa sommaren. Den ska också få lite kärlek. Snart.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Bästa tröjtiden. Härligt att det är fler som tänker på tröjor.

Anonym sa...

Jag har fortfarande rätt svårt att repa upp saker utan att det är jobbigt. En kompis har dock ett bra synsätt, tycker jag. Hon ser det som att hon helt enkelt får mer stickning ut av projektet och hon stickar ju för att det är roligt att sticka.
//Karin