torsdag, november 22, 2007

en glad blogg

Den här bloggen håller på att kvala in bland de väldigt väldigt glada bloggarna, för här kommer ännu ett lyckligt inlägg; jag har fått prata swahili idag!


Det var afrika-dag på universitetet och jag gick på en kort föreläsning om "living and studying in Tanzania". På infostunden fanns ett par utbytesstudenter från universitetet i Dar es Salaam, Tanzanias huvudstad. Så efter föreläsningen vände jag mig om till dem, hivade fram kardan och frågade glatt habari zenu? (hur är det med er?) Och njöt av de förvånade jätteleendena som jag fick tillbaka...


Jag längtar tillbaka till Tanzania. Och det är inte en av mina vanliga jag-längtar-ut-och-iväg, det är hemlängtan. Våren 2005 fick jag åka som stipendiat till den lilla byn Ilemera i nordvästra Tanzania, och jag har liksom aldrig kommit över det... Men jag ska återvända, nån gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Maria! Kul att du också har en blogg. Jag har länge följt ellis blog om alla cyklar och annat. Nu kan jag dessutom läsa din. Nästan så att jag redan blir lite sugen på att sticka något :-)
Sonja