fredag, februari 15, 2008

knappad mössa

Kom in på samtalsämnet stickning med en kursare, och speciellt då på mösstickning. Kursaren hade lyckats producera fyra mössor på fyra dagar (imponerande!) och jag kom på att jag inte fotat mitt senaste alster; bruna mössan med gula knappar! Garnet inhandlades på julmarknad och är ett tunnare, mörkbrunt lovikkagarn. Mönstret är mitt eget improviserade och inspirerat av den fina mössan som knitting school dropout har gjort. Stickad på stickor nr 5 och 4½ och enligt calorimetryprincipen med en massa short-rows gör att den sitten som en schmäck på knoppen. Eftersom den är kortare i nacken hamnar pöset där det ska och inte mitt på hjässan, och den täcker öronen väldigt bra... Knapparna tog jag från en gammal kofta. Knappar är bra. Varför skulle man bara få ha dem på ställen där det finns hål..?

Nya favoritmössan!
Lite fler och bättre bilder kommer senare...

Inga kommentarer: