tisdag, februari 03, 2009

prickar och tygbarometer

En meter rödvitprickigt tyg följde med mig hem en dag. Jag mätte och drog lite i en av de påsväskor jag hade sen tidigare, klippte lite på känn och sydde med ögonen förbundna. Kan en tro när en ser resultatet. Men eftersom min grundinställning är att jag inte kan sy så bryr jag mig inte så hårt utan vet att påsen kommer att användas skoningslöst tills botten går ur och prickarna faller av.


Jag har sytt påsväskor tidigare, väskor som blivit bra mycket bättre. Så en skulle ju kunna tycka att jag skulle göra ett mönster, det vore ju lätt och smidigt att ta fram när det är dags för den nya ultimata påsväskan. Men icke. Så jag fortsätter nog ett tag till så här.


Jag har en egen tyg-snygghets-barometer. Vi kan kalla henne för 'mamma'. Undertecknad springer gärna runt på loppisar och letar tyger, och har en stor svaghet för allt som är brunt, orange, turkost och storblommigt. 'mamma' tycker att den sortens tyg är det fulaste som någonsin skapats. Undertecknad hittade i helgen ett helt otroligt fint påslakan för 20lappen på second hand. Jag gladdes och log och tog hem det och tänkte örngottströja eller en tunika och kanske en kasse.
Så utsatte jag tyget för det sista provet och visade det för 'mamma'.
Kväljningar kom.
We have a winner.

2 kommentarer:

Emma Nordung sa...

Jag har också en sån. "Mamma" alltså. Men om det är så att din överjagsmamma har någon slags grund i din fysiska dito, så kan jag rekommendera att flytt en bit bort så att hon aldrig hinner se eländet ;)

Unknown sa...

Just det där påslakanet hade mormor! Skulle gissa att det finns kvar någonstans, men antagligen så välanvänt att det inte går att sy av. SNYGGT är det iallafall!

MVH Erika
www.stickerika.blogg.se