torsdag, december 29, 2011

2011

2011 har varit ett helt okej år, lite mittemellan och sticker liksom inte ut sådär sprakande och elektriskt. Jag blev fast anställd, jobbade som en tok, fortsatte att trivas i kollektivet, började odla potatis och träffade en massa nya bra människor (och behöll de gamla bra förstås).

Jag lärde mig spinna garn, och blev fast. Sländan som hänger fritt i luften och gör fluff till garn är lite magisk. Även om den också ger mig högst o-magisk ryggvärk. En dag kanske det får bli en spinnrock också, men jag har inte bråttom. Under året spann jag upp alla tussar från Vifflas paket, och tappade besinningen i ullaffärer både i London och Tokyo. Bäst av allt tror jag att solskensgarnet är.


Jag började med keramik och blev alldeles lycklig över att forma leran och känna hur det gick bättre och bättre. Min initiala hybris dog när drejandet var lite svårare än jag först trott, men den kom snart tillbaka igen när jag bestämde mig för att jag minsann var en fena på det här. Min nya dröm är en alldeles egen elektrisk drejskiva och ugn, och timme efter timme med lera mellan händerna.


Och jag fortsatte att sticka, virka, tova, kroka... Jag lärde mig tvåändssticka och upptäckte att sockar är roligt att sticka. Jag hade tusen ideer, gick med på ravelry och fick tusen till, och drömde efter ett år på folkhögskola med oändlig tid för att bara skapa och hantverka. Men många timmars övertid och resande med jobbet gjorde att projekten både blev mindre och färre än vanligt, med bara en enda vuxentröja -som byttes mot en tavla.


Och nu är det bara att falla handlöst in i det nya året. Jag hoppas på koftor, sjalar och stora saker, på tvåndsstickade vantar och färg i överflöd. Stort tack till er för alla era besök, hejjarop och kommentarer! Ni är det som gör bloggandet värt.
Gott nytt år på er! Må det vara fullt av kreativitet och kärlek.

7 kommentarer:

Iréne JB sa...

Gott Nytt år själv! Kommer fortsätta att titta in till dej och bli inspirerad.

Ulla sa...

Roligt att följa ditt år.Så mycket att bygga vidare på.Du kommer knappast att få tråkigt någon längre tid,kanske bara i väntan på mer ull eller på att dagen skall gry och att ljuset skall infinna sig.
Gott Nytt 2012

Dödergök sa...

Vad fint du har skrivit om året som gått! Väldigt många vackra bilder också. Nu hoppas vi på ett gott nytt stickår med många tjocka tröjor och skira sjalar.

ANNEPÅLANDET sa...

Ønsker deg et riktig kreativt, godt nytt år - og takk for mye god inspirasjon her på bloggen!

Ullis sa...

Så mycket vackert du gjort och vilken fin blogg du har! Hit kommer jag igen!
Ha det fint!
Ullis

Cecilia N sa...

Klart tjejen ska ha en spinnrock! Kolla på blocket eller loppisar. Har du tur kan du få en fungerande för 40 kr. Annars kostar väl en "antik" några hundra.

(Javisst ja, man ska ju skriva årsredovisningen också ...)

RainyNight sa...

Din keramik är helt gudomlig! Där har du verkligen hittat hem! /Liisa